Skoro všechny články již jsou ze starého blogu doktorka-se-srdcem.blog.cz přestěhovány (a na těch pár zbylých "čekatelů" je v příslušné rubrice vždy uveden odkaz). 😊

úterý 11. července 2017

Okáč bojínkový (Melanargia galathea): Motýl, co rád hraje šachy

Jestli se divíte, proč tak divný název, podívejte se pořádně: V mnoha jazycích je jeho jméno spojeno se šachovnicí, kterou permanentně, chudák, vláčí na zádech. 😉

Když jsem motýla našla, třepotal se v trávě. Nejprve jsem si myslela, že jsem měla štěstí a motýl před krátkou dobou vylezl z kukly. Jenže, ono to může být také jinak: křídla se po „zrození“ někdy nemusí řádně napnout a vyrovnat… Faldíky jsou na jedné fotce patrné. Tak mu držme palce. 

Alespoň, že jakmile se dostal na mou ruku, přestal se bezhlavě třepotat a uklidnil se. „Brouček“ se mnou i fotil! Co, to uvidíte zas zítra či pozítří. Strávili jsme spolu opět dobrou půlhodinku. On by se mnou byl rád i nadále, jak se zdálo, ale jako nosička motýlů bych se asi neuživila. Uložila jem ho tedy na květinku a cestou zpět, po dalších 30 minutách, ještě zkontrolovala.

Dnes jsem se dočetla, že motýli mají skutečně rádi pot. Takže pokud se vám v horku snadno zapotí dlaně, tak, jako mně, budou vás motýli milovat! Proto můj první úlovek nejprve přistál a sosal na ohmatané kabelce! Jak já jsem ráda, že se mi potí ruce (řekla by Pollyanna, kterou mám rozečtenou). 😊 

 

Tři hlavní rozlišovací znaky: 

  1. On je vlastně ona, jedná se o samičku (žlutošedé zbarvení spodní strany křídel) okáče bojínkového (Melanargia galathea), slovensky očkáň timotejkový. Sameček by měl typickou kresbu na spodní straně šedou.  
  2. Dvojitá očka ve spodním úhlu křídel měla slečna jen na jedné straně a to ještě nezřetelně. 
  3. Třetím rozlišovacím znakem je zmíněná šachovnice.

Vývoj:


Mimochodem, samička v porovnání s jinými motýly klade vajíčka zvláštním způsobem: Nejprve se svíjí jako hadí žena, aby vajíčka posunula až na konec kladélka a pak, když je "čistý vzduch", vzlétne a svrhne svůj náklad (vajíčko velké kolem 1 mm) necíleně na zem. Tento proces opakuje tak dlouho, dokud má munici. 

Vajíčka jsou větší z toho důvodu, že po vylíhnutí (zhruba za 20 dní) má larva k potravě jen svůj vaječný obal. Pak pro housenku nastává období hibernace, kdy musí bez potravy přečkat od konce srpna celou zimu, aby se na jaře mohla konečně začít poctivě živit. Toto nevábné stvoření předvede několik striptýzů (svléká se), až se nakonec zelená, podélně pruhovaná housenka s krátkými chlupy zakuklí, a to zhruba na 3 týdny. Teprve po tomto "odpočinku" se zrodí překrásný motýl.

Okáč bojínkový má rád nektar z chrastavce, hlaváče nebo chrpy. Kdybych to věděla včera, tak jsem ho donesla přímo ke zdroji. Někdy křídla motýlů schnou (tvrdnou) déle, takže pořád doufám, že je v pořádku. Navíc, zásobila jsem ho přeci "potními" minerály! 😊

okáč bojínkový - Melanargia galathea - očkáň timotejkový - marbled white - Schachbrett - Пестроглазка галатея - medioluto norteña - Demi-deuil - galatea
Tady je trochu vidět, že křidélka nemá úplně rovná.

okáč bojínkový - Melanargia galathea - očkáň timotejkový - marbled white - Schachbrett - Пестроглазка галатея - medioluto norteña - Demi-deuil - galatea
A tady jsou "faldíky" vidět také.

okáč bojínkový - Melanargia galathea - očkáň timotejkový - marbled white - Schachbrett - Пестроглазка галатея - medioluto norteña - Demi-deuil - galatea
Nejprve jsem ho (vlastně ji) ale našla tady.

okáč bojínkový - Melanargia galathea - očkáň timotejkový - marbled white - Schachbrett - Пестроглазка галатея - medioluto norteña - Demi-deuil - galatea
Motýlí šachistka v trávě...

okáč bojínkový - Melanargia galathea - očkáň timotejkový - marbled white - Schachbrett - Пестроглазка галатея - medioluto norteña - Demi-deuil - galatea
Dvojočko ve spodním "rohu" křídla motýlice jako jeden z rozpoznávacích znaků.

okáč bojínkový - Melanargia galathea - očkáň timotejkový - marbled white - Schachbrett - Пестроглазка галатея - medioluto norteña - Demi-deuil - galatea
A dvojité očko podruhé.

Tak zatím nashle, krasojízda bude brzy pokračovat! 😊

10 komentářů:

  1. Já se občas potím jako dveře od chlíva, ale na motýly to teda fakt vliv nemá...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Alko,
      třeba jsi ještě nepotkala toho správného motýla?? A možná taky, že dveře od chlíva už se potí moc - a hlavně se potí celý, včetně závory? 😉 😀

      Vymazat
  2. Šachisté mezi čtenáři zaplesají. Jak vy, motýloocí fotografové, to děláte, že máte s motýly (a motýli s vámi) takovou trpělivost? :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chtělo by se mi říci trénuj! Ale nebyla by to pravda.
      Mě motýli fakt mají rádi - nebo je najdu ve zpola nelítacím stavu, jako právě tohoto okáče se zřejmou výrobní vadou a nejspíše "nabouraného" admirála (viz další fotočlánek)...

      Vždycky to ale nevyjde: 2 krásní černobílí motýli (fakt fešáci - druh v tom fofru nerozluštěn) po mně ani nevzdechli - a jen s pohrdáním kolem mě proletěli!

      Vymazat
  3. Tento pěkný článek už jsem četla, proto pádím na další. Nevadí - kdyby byl(a) v pořádku, třeba by nebylo co fotit ;-))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky si to říkám - jsem vždy v pravou chvíli na místě, kde je nějaký nemocný - prostě profesionální deformace tak trochu naruby. 😀

      Vymazat
  4. Ten je nějaký ochočeným anebo sis ho přilepila na prst :).

    OdpovědětVymazat
  5. Místo "m" má být čárka, raději se hned opravím :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 😀 😀 😀 A vidíš, zrovna jsem si nevšimla! 😀 😀 😀

      Vymazat

Uveďte prosím nějakou přezdívku (pole NÁZEV/ADRESA URL - stačí vyplnit jen přezdívku). Jinak mi vaše komentářové kapky splynou v jedno nekonečné moře. 😉

DĚKUJI ZA VAŠE KOMENTÁŘE. 😊